onsdag 8 april 2015

Ufon och stickfasthet

Nu är jag nästan i hamn med den här månadens ufon: att repa yakgarnet och att sticka färdigt muddarna i svart pälsull från Östergötlands ullspinneri. Köpte garnet sommaren 2012 och påbörjade muddarna då. Tyckte att det var så fint med små glänsande pärlor. Men garnet var tunt, svart och det var lite för pilligt och krävde för mycket koncentration, vilket inte fanns eftersom barnen var mindre och behövde mer av min fokuserade närvaro.

Så den första halvstickade mudden blev liggande. Nu när jag har stickat klart båda och de ligger för blockning kan jag konstatera: jag gillar inte att sticka i så mörka garner eftersom det blir svårt att se maskorna. Och min stickfasthet har ändrats rejält. Jag stickar mycket lösare idag, vilket man kan se på den högra mudden. Ytterligare ett skäl till att sticka klart sina projekt i tid. (Jag hade det här problemet med yogasockarna också som jag inte heller blev helt nöjd med när de var klara.)



Jag tror att jag redan i kväll hinner sy ihop muddarna. Kanske blir de en gåva. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar