söndag 29 november 2015

Habu i Kyoto

Jag hann besöka Habus lilla utsökta affär i Kyoto (inte långt från stadshuset), och sonen väntade tålmodigt medan jag funderade, kände på garnerna och valde.




Affären ligger på andra våningen och består av ett litet, långsmalt rum. Och där ryms så många otroligt vackra garner!

Jag bestämde mig till slut för deras mycket tunna merino i ljungtoner, som jag kommer sticka en kortärmad tröja av har jag tänkt. Och så blev det ett orangegult merinogarn som är omlindat med tunt, tunt silke, samt ljusblå kashmir som ska bli handledsvärmare.



Därtill fick sonen välja garn till en mössa - ett härligt grönt garn från The Fibre Company Terra, och jag föll även för en blandning av alpacka, mohair och ull som heter Twirl Twirlling Petals. Dessa två var importerade från USA.



Det gröna garnet användes till en teststickning som Ambha utlyste precis i samma veva, och resultatet blev en mössa som liknar drakfjäll. Sonen är väldigt nöjd, liksom jag. Den tog ca 4-5 timmar att sticka.



Och alpackablandningen blev till en Elder Tree Shawl, med ett enkelt lövmönster som upprepas och som gör det möjligt att använda så mycket som möjligt av garnet. Blockade sjalen igår, och är väldigt nöjd. Tror det blir en favorit här i vinter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar